Menu
Winkelmandje
Winkelmandje
  • Je winkelmandje is leeg.

Alles over retourneren & ruilen

Kan ik mijn artikel retourneren?
Heb je een artikel besteld, maar ben je er toch niet helemaal tevreden mee? Geen probleem, we geven je namelijk steeds 14 dagen de tijd om over jouw aankoop te beslissen.

Kies je ervoor om een artikel te retourneren, dan vragen we je om met het volgende rekening te houden:

  • Je meldt het artikel aan voor retour binnen 14 dagen na ontvangst
  • Je stuurt het artikel terug in de originele, onbeschadigde verpakking voor zover mogelijk
  • Je stuurt het artikel terug inclusief alle meegeleverde accessoires
  • Indien van toepassing, reset je het toestel naar fabrieksinstellingen
  • Het artikel bevat géén gebruikssporen - je gaat met het artikel om zoals je in een fysieke winkel er mee om zou gaan *

Zodra je jouw artikel(en) binnen de zichttermijn hebt aangemeld, heb je nog eens 14 dagen de tijd om deze op te sturen. Zodra we deze ontvangen hebben, gaan we er onmiddellijk mee aan de slag. 

Opgelet: Is het artikel of de verpakking beschadigd ten gevolge van transport? Meld ons dit dan zo snel mogelijk via ons contactformulier!

Hoe retourneer ik een artikel?
Beslis je om een artikel te retourneren of om te ruilen, dan kan je dit aanvragen via ons online formulier of via je besteloverzicht. Daar selecteer je de bestelling met het artikel dat je wenst te retourneren of om te ruilen. Wil je meerdere artikelen tegelijk retourneren? Geen probleem - je kan steeds per bestelling kiezen wat je precies terug stuurt & wat je wenst te houden.

Artikel retourneren

Wat als mijn artikel niet voldoet aan de retourvoorwaarden?
Wil je jouw artikel binnen de zichttermijn terugsturen of omruilen, maar voldoet het artikel toch niet aan onze retourvoorwaarden? Geen zorgen, dan kan je deze nog steeds aanmelden voor retour, maar hou er wel rekening mee dat bij artikelen met gebruikssporen, missende accessoires en/of een ontbrekende/beschadigde verpakking (dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen) wij een richtlijn voor vergoeding aanhouden tot maximaal 80% van het oorspronkelijke aankoopbedrag. Deze evaluatie gebeurt per retouraanvraag.

Uitzonderingen
In sommige gevallen kan je een artikel jammer genoeg niet retourneren – hou hier dus wel even rekening mee bij aankoop van het product. Voor volgende artikelen geldt het retourrecht niet:

  • Artikelen die om redenen van hygiëne niet geretourneerd kunnen worden, wanneer de verzegeling na levering is verbroken
  • Verbruiksartikelen of artikelen met beperkte houdbaarheid, zoals inktcartridges of koffie-pads
  • Uitgevoerde services & dienstverlening, zoals installatie- & inbouwkosten
  • Gepersonaliseerde of op maat-vervaardigde artikelen
  • Cadeaubonnen, in te wisselen vouchers & andere waardebonnen
  • Software & digitale artikelen op materiële drager geleverd waarvan de verzegeling is verbroken
    Dit geldt eveneens voor geïnstalleerde of geregistreerde producten

Bij het retourneren van een artikel waarbij je een cadeau of een gratis artikel hebt ontvangen, dien je ook deze extra's terug op te sturen - doe je dit niet of is dit niet meer mogelijk, dan dienen we de waarde van het cadeau of gratis artikel af te houden bij terugbetaling.

Hoe snel ontvang ik mijn terugbetaling?
Indien je retour voldoet aan de retourvoorwaarden, storten we het volledige aankoopbedrag terug (inclusief eventuele standaard-verzendkosten voor de heenzending) binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangst van de door jou geretourneerde artikelen. Heb je betaald met Ecocheques, Cadeaucheques, een waardebon of shoptegoed? Dan ontvang je de waarde van deze in de vorm van shoptegoed terug.

Kan ik een artikel ook omruilen?
Liever toch een ander artikel? Dan kan je steeds kiezen om een artikel (in ongeopende verpakking) om te ruilen. In de meeste gevallen sturen we je het nieuwe artikel op zodra we het originele artikel ontvangen hebben. Gaat het om een fout of defect geleverd artikel? Dan ruilen we het met spoed om aan je deur - zo hoef jij niet langer te wachten dan nodig is!

Is het nieuwe artikel dat je wenst te ontvangen goedkoper, dan betalen we je het verschil terug. Kies je voor een duurder artikel, dan sturen we je eerst een betaalverzoek om het restbedrag over te maken.

Kan ik een zakelijke bestelling retourneren?
Officieel is het Europese herroepingsrecht niet geldig voor zakelijke klanten  (i.e. klanten met een bedrijfsnaam en/of BTW-nummer). Toch behandelen we bij Art & Craft elke retouraanvraag & kijken we wat er mogelijk is - retourneer je een bestelling als zakelijke klant, dan neemt een van onze medewerkers snel contact met je op.

Hoe verzend ik mijn artikel(en)?
Eens je jouw artikel hebt aangemeld via ons online formulier, ontvang je van ons een handig verzendlabel dat je enkel nog hoeft af te printen en op de doos te kleven. Daarna kan je het pakket in een postpunt of postkantoor overhandigen.

Retourneer je een groter artikel dat niet zo geschikt is voor de post? Dan komen we dit op jouw adres ophalen. Nadat je het artikel voor retour of omruiling hebt aangemeld, nemen we contact met je op & plannen een ophaalafspraak in. Zorg er wel voor dat het artikel op de dag van de afspraak netjes klaarstaat, indien mogelijk in de originele verpakking, zodat alles vlot verloopt.

Is retourneren gratis?
Retourneer je een artikel in één van onze winkels, dan is dit volledig gratis. Wél rekenen we een kleine transportvergoeding aan indien je een artikel terugstuurt via de post (€7,00) of via een ophaalafspraak (€15,00). Dat bedrag zal worden afgehouden bij de terugbetaling, of in het geval van een omruiling via een betaalverzoek. Is er iets fout gegaan bij de bezorging van jouw artikel, of heb je een foutief of defect artikel ontvangen? Dan dragen wij de transportvergoeding natuurlijk zelf.